Доктор Мартін Лютер Кінг молодший і громадянська непокора

Автор посту: Ерік Джонсон, Радник з питань преси, освіти та культури

Read in English

MLKЩороку в січні американський народ робить перерву у своїх справах, щоб згадати про життя одного з видатних лідерів країни, доктора Мартіна Лютера Кінга молодшого.  20 січня Посольство і всі федеральні державні установи в США будуть зачинені з нагоди відзначення дня народження американського героя, який використовував ненасильство і громадянську непокору, щоб боротися проти нерівності й несправедливості.

На початку 1963 року в Бірмінгемі (штат Алабама) багато афроамериканців брали участь у керованих вуличних протестах і маршах за рівні громадянські й економічні права. Ці демонстрації проводилися всупереч судовій забороні на “паради, демонстрації, бойкотування, незаконне проникнення і пікетування”. Доктора Кінга як лідера цих демонстрацій було заарештовано 3 квітня 1963 року. Перебуваючи у в’язниці, він написав відкритого листа до духовенства, щоб пояснити свої дії.

Ось, деякі цитати з його листа:

«Несправедливість будь-де становить загрозу справедливості всюди».

«Ви засуджуєте демонстрації, що відбуваються в Бірмінгемі. Але ваша заява, я змушений визнати, не висловлює подібного занепокоєння умовами, які призвели до демонстрації. Я певен, що ніхто з вас не задовольниться поверхневим соціальним аналізом, який бере до уваги лише наслідки і не бореться з першопричинами. Дуже шкода, що відбуваються демонстрації в Бірмінгемі, але ще прикріше, що «білошкіра» влада міста залишила «чорношкіру» громаду без альтернативи».

«У будь-якій ненасильницькій кампанії є чотири основні кроки: збір фактів, щоб визначити, чи існує несправедливість; переговори; виправдання (самоочищення); пряма дія».

«Ви абсолютно праві, коли закликаєте до переговорів. Справді, це і є мета прямої дії. Ненасильницька пряма дія прагне створити таку кризу і напругу, що громада, яка раніше відмовлялася вести переговори, змушена звернути увагу на проблему і протистояти їй».

«Можна запитати: “Як ви можете виступати за чиїсь права, порушуючи деякі закони і виконуючи  інші?” Відповідь полягає в тому, що є два види законів: справедливі і несправедливі. Я був би першим, хто виконує справедливі закони. Людина має не тільки правову, але й моральну відповідальність дотримуватися справедливих законів. З іншого боку, у кожного є моральне право не підкорятися несправедливим законам. Я погодився б зі Святим Августином у тому сенсі, що “коли закон несправедливий, то немає закону взагалі”».

«Будь-який закон, що принижує людську особистість, несправедливий».

«Несправедливий закон – це код, яким більшість або влада більшості змушує підкорятися групу меншості, але не робить його обов’язковим для себе».

«Іноді закон начебто з першого погляду справедливий, але несправедливий у своєму застосуванні. Наприклад, я був заарештований за звинуваченням в участі у демонстрації без дозволу. Немає нічого поганого в тому, що участь у демонстрації вимагає отримання дозволу. Але така постанова стає несправедливою, коли вона використовується для підтримки сегрегації і відмови громадянам у привілеї Першої поправки Конституції на мирні збори й акції протесту».

«Той, хто порушує несправедливий закон, має робити це відкрито, з любов’ю і з готовністю прийняти покарання».

«Великий камінь спотикання на шляху до свободи – це… поміркованість того, хто більше відданий наказові, ніж справедливості; той, хто вибирає радше негативний мир, який є спокоєм без напруги, ніж позитивний мир, де є справедливість».

«Несправедливість повинно бути викрито з усією напругою, яку створює її викриття, у світлі людської совісті і привселюдно, перш ніж її можна буде подолати».

«Пригнічений народ не може залишатися пригнобленим назавжди. Прагнення до свободи врешті проявиться, як це трапилося з американськими неграми. Щось усередині нагадало їм про первісну свободу і про те, що її можна досягнути…  Я не сказав своїм однодумцям: «Позбавтеся від невдоволення». Швидше за все, я намагався сказати, що це нормальне і здорове невдоволення може бути спрямовано в творчий вихід ненасильницької прямої дії. Цей підхід нині називається екстремістським. Але, хоча я був спочатку розчарований тим, що такі дії класифікуються зараз як екстремістські, мене згодом задовольнило таке тавро. Чи не був Ісус екстремістом щодо любові: «Любіть ворогів ваших, благословляйте тих, хто проклинає вас, хто ненавидить вас, і моліться за тих, хто використовує вас і жене вас»? Чи не був Амос екстремістом щодо справедливості: «нехай справедливість ллється, як вода, і чесноти течуть, як потік»? Чи не був Павло екстремістом для християнського Євангелія: «…Я несу в своєму тілі сліди Господа Ісуса»? Чи не був Мартін Лютер екстремістом: «Ось я стою, я не можу вчинити інакше, і хай допоможе мені Бог», а також і Джон Баньян: «Я краще залишуся у в’язниці до кінця своїх днів, перш ніж зроблю бійню з моєї совісті»? Авраам Лінкольн: «Цей народ не може вижити наполовину рабовласницьким і… наполовину вільним»? І Томас Джефферсон: «Ми вважаємо: те, що всі люди створені рівними, – це істина, зрозуміла сама собою»? Таким чином, питання не в тому, чи будемо ми екстремістами, але в тому, якими екстремістами ми будемо. Чи будемо ми екстремістами для ненависті, чи для любові? Чи будемо ми екстремістами заради захисту неправедних дій, чи заради поширення справедливості?»

Повний текст листа доктора Кінга можна знайти в Інтернеті.

7 thoughts on “Доктор Мартін Лютер Кінг молодший і громадянська непокора

  1. Как вы надоели янки проклятые, везде сунете свой нос. Вы демократию в суверенном Ираке уже построили? Нашли оружие массового поражения? Хоть бы извинились перед народом. Не лезьте в чужие страны – получите 12 сентября….

  2. Не проклинайте, не кляты будете! Вернется втройне! Это во первых, во вторых 11 сентября!!! Не згоняйте свою ущербность на страну, с которой пример надо брать!

  3. Анна, вы или глупы или… Нет все же глупы. Я именно и написал 12 сентября, потому что 11-е уже было у них. А пример брать с убийц людей по всему миру? Вам к психиатру надо. Если еще не поздно.

  4. Вот вы верно сказали, к психиатру нам всем скоро надо, живя в стране, где все заботятся о себе, а вы осуждаете страну, где каждый мимо проходящий гражданин с тобой поздоровается и протянет руку помощи!

  5. Анна – Андрей, вы хоть статью прочитали. Тут тема про Кінга, не льва, а борца за свободу, который сказал:” В мене, э мрIя “. Ну в американском ханстве есть, что то положительное. Хотя эти кочевники всегда стараются учить других и не учатся на своих ошибках.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s