Заново відкритий американський мультикультуралізм очима українця

Автор: Тамара Штернберг-Греллер, консульський офіцер

Read in English

Я ніколи не думала, що підключення кабельного телебачення може виявитись таким цікавим. У суботу, коли бушувала хуртовина, два представники місцевого провайдера нарешті прийшли, щоб підключити кабельне ТВ після майже місяця обіцянок. Цього зимового дня, моєму чоловіку і мені пощастило мати одну із найбільш проникливих розмов за тривалий час з двома здебільшого російськомовними чоловіками (мій чоловік і я, теоретично, тільки-но стали українськомовними).

Більший з двох чоловіків, керівник, стояв у коридорі, спостерігаючи, як його підлеглий нахилився в кутку під телевізором, намагаючись приєднати кабелі. Він зацікавився, коли я увійшла до кімнати, і став розмовляти зі мною російською. Ні, ні, пояснила я, ми розмовляємо тільки українською мовою. Ах, сказав він, добре, я буду намагатися розмовляти українською. А ви канадці? Ні, відповіла я. Ми американці. І тоді його прорвало – він просто сипав запитаннями. Де я вивчила українську? Чи я з діаспори? Звідкіля були мої бабусі і дідусі? Взагалі-то, мій дід по материнській лінії був з Києва, хоча я ніколи не знала його, а моя бабуся по батьківській лінії була з Чернівців, хоча вона й емігрувала до війни і небагато розповідала про своє дитинство. Мій батько народився в Нью-Йорку, тож ми всі «звідтіля». Але байдуже – цей чоловік дуже зрадів, що він знайшов в мені, як він вважав, українку – та ще й таку, яка намагається розмовляти українською. Потім він глянув на мого чоловіка, і констатував, «Він не слов’янин». «Ні», відповіла я. «Ну, а звідкіля ж він?» «Звідкіля? Ви маєте на увазі генетично?», запитала я. «Історично», відповів він. По правді кажучи, я не впевнена, звідки пішли родинні корені мого чоловіка – його мати була прийомною дитиною, та це й не було питанням першорядної важливості для нас, і тим, що ми прагли дізнатися. Зрештою, ми обидва американці, і цінності, які ми поділяємо, є американськими. Я розповіла йому все це, і він прийшов до висновку:

«Ви, американці, дивитесь на серця і обличчя, а не на паспорти.»

Він мав на увазі, в самому позитивному сенсі, що ми оцінюємо людей не за їх родинним походженням, а, скоріше, за тими рисами, які ми бачимо зараз. Чи є людина, яка стоїть переді мною, хорошою і доброю? Чи намагається вона допомогти? Чи є вона обізнаною? Дотепною? Розумною, милою, саркастичною? Чоловік продовжував висловлювати різні судження про Україну, але я залишалась під впливом того, що він дійсно вірить, що ми в Сполучених Штатах оцінюємо людей за тим, що вони собою являють для навколишнього світу, тобто іншими словами, ми вимірюємо людей за тим, які вони є, а не за їх походженням.

Я потішилась його словам, і більш, ніж трохи зраділа його думці. Я вважаю, що Сполучені Штати є шалено плюралістичним суспільством, і що наш мультикультуралізм і історія плавильного котла для іммігрантів – це те, що робить нас сильними, і тими, ким ми є.

Подивиться на ці історії:

  • Ендрю Карнегі, сталевий магнат з Пенсільванії, чий батько був ткачем з Шотландії. Він приїхав до Сполучених Штатів, коли йому було 13 років, і почав працювати на заводі за $1.20 за годину, перш ніж визвався бути залізничним телеграфістом, і в остаточному підсумку став власником заводів, які виробляли сталь для залізниць. Він помер одним з найбагатших людей в американській історії. Після того як він заробив свій статок, він став провідним філантропом, заснувавши Університет Карнегі-Меллона і жертвуючи значні кошти Нью-Йоркській публічній бібліотеці.
Ендрю Карнегі
Ендрю Карнегі
  • Колишня Держсекретар Олбрайт була біженкою з країни, яка зараз є Чеською Республікою. Вона приїхала в Сполучені Штати в 1948 році, і працювала журналісткою і професоркою до її призначення послом в Організацію Об’єднаних Націй у 1993 році і до того, як вона стала першою жінкою-держсекретарем у 1997 році.
Мадлен Олбрайт
Мадлен Олбрайт
  • Артуро Морено, який продав свою компанію рекламних щитів Аутдор Сістемз компанії Інфініт Броадкастінг за 8 мільярдів доларів в 1998 році, виріс в 2-кімнатному будинку в Тусоні, штат Арізона, дитиною мексиканських іммігрантів. Він служив в армії під час в’єтнамської війни перед тим, як закінчити університет і стати успішним в бізнесі. Він також став першим американцем мексиканського походження, який мав професійну бейсбольну команду.
Артуро Морено (праворуч)
Артуро Морено (праворуч)
  • Дід по материнській лінії президента Барака Обами був працівником нафтової вишки в Канзасі, а дід по батьківській лінії був пастухом овець в Кенії. Його батько отримав університетську стипендію в Сполучених Штатах, де він познайомився з майбутньою матір’ю президента і одружився з нею. Вони розлучилися, коли Обамі було чотири роки. Обама був громадським організатором в Чикаго, перш ніж він пішов до юридичної школи, і був обраний до Сенату США до того, як став нашим двічі обраним президентом.
Барак Обама
Барак Обама

Це не означає, що ми досконалі в цьому відношенні. Ми не досконалі, і нам ще потрібно розвиватись в певних областях. Але ми також прийшли неймовірно довгий шлях, і ми є суспільством, яке постійно змінюється, і яким править живий документ, наша Конституція, що забезпечує і закріплює наше право відкликати наших лідерів шляхом мирних змін. І, як показала історія, ми наполегливий народ, який не боїться висловлювати свої думки, доки, іноді із запізненням, наші закони та ідеали не стануть відповідати тому, що суспільство вважає важливим і справедливим. Кожний громадянин має голос, і наші закони гарантують, що кожен голос має бути почутий. Кожен з нас має можливість вибрати свій шлях, незалежно від того, звідки походить коріння наших окремих сімей.

Так що, так, я згодна з чоловіком з кабельної компанії. Ми більш за все оцінюємо серця і обличчя, а не паспорти. Це те, чим ми можемо і маємо пишатися.

obama quote
«Якщо ви сумлінно працюєте і виконуєте свої обов’язки, ви можете досягти успіху, незалежно від того, звідки ви родом, як ви виглядаєте або кого ви любите.»

Залишити відповідь

